Zelbulgur

20. července 2015 v 16:47 | Kozí máma |  Česká kuchyně
Dříve byly obiloviny velmi častou součástí jídelníčku našich předků. Byly snadno dostupné, pěstovatelné i sklaadovatelné a poskytovaly jim cenné nutrienty. Masa bylo málo a jedlo se tak jednou týdně, spíše výjimečně. S trendem světového jídla a s trendem "maso každý den a pořád" se obiloviny začaly z našeho jídelníčku pomalu vytrácet a nyní je tam nacházíme spíše v podobě pečiva či piva. A tak nám z očí zmizela i zajímavá surovina: bulgur. Bulgur je označení pro předvařenou nalámanou celozrnnou pšenici. Vyrábí se tak, že se pšenice vypere, usuší, podrtí na menší kousky a síty roztřídí podle velikosti zlomků na různě hrubé frakce. Mimo jiné se při tomto procesu mění škroby na jednodušší cukry a tak je bulgur lehce stravitelný. Bulgur je již předvařený (na rozdíl od jednoduše drcené pšenice označované jako šrot), a to usnadňuje jeho další využití v kuchyni. Mnohdy ho stačí jen nechat nabobtnat ve vodě a smíchat s dalšími ingrediencemi bez následného tepelného zpracování. Bulgur je lehce stravitelný a má příznivé nutriční složení, protože obsahuje vlákninu, vitamíny a minerály.
Pokrm, který jsem vybrala jako předkrm se dříve podával jako hlavní jídlo. Až nebudete mít co vařit a budete se potřebovat rychle najíst, zkuste bulgur se zelím a slaninou. V případě použití jako hlavní jídlo nezapomeňte zdvojnásobit množství! Zelí je další nám typickou surovinou, která je díky fermentaci (čili kvašení) snadno uchovatelná a dá se konzumovat po celý rok. Proto je mnoho českých receptů založeno právě na kysaném zelí. Slanina, kterou tento recept obsahuje je trochu napováženou. S manželem jsme se nad ní pozastavovali, vzhledem k výše řečenému je pravděpodobnější, že v chudých rodinách si asi nepřipravovali bulgur se slaninou, protože ta byla stejně jako jiné masné výrobky nedostatkovým zbožím. Předpokládáme tedy, že si naši předkové dávali bulgur pouze se zelím či jinou zeleninou a slaninu si do něj dali pouze při zvláštní příležitosti.
Mimo názvu zelbulgur či kelbulgur (u nás se zelí říkávalo kel) se můžeme setkat také s klasickými názvy jako je bulgur se zelím či zelný bulgur. Pokud vám připadá tento pokrm jako hlavní jídlo chudý a předkrmům nefandíte, můžete jej vyzkoušet jako netradiční přílohu například místo rýže.


Jak dlouho?
  • Doba přípravy: 30 minut
Počet porcí:
  • 4
Ingredience:
  • 100 g bulguru
  • 100 g kysaného zelí
  • 75 g slaniny
  • česnek
  • pepř, cukr, sladká paprika
  • olej
Zelný bulgur

Bulgur uvařte dle návodu na obalu. Mezitím si připravte kysané zelí - vymačkejte z něj vodu a překrojte jej na menší kousky. Vložte do hrnce a krátce povařte, doslaďte cukrem a ochuťte červenou paprikou. Slaninu si nakrájejte na kostičky lehce osmahněte, před koncem přidejte česnek. Pak spojte slaninu se zelím a krátce povařte. Na závěr smíchejte s hotovým bulgurem.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama